Skocz do zawartości


Zdjęcie

Woblery-blaszki- Wykonanie Domowym Sposobem


3067 odpowiedzi w tym temacie

#1 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 18 październik 2006 - 18:43

A więc zbliża się nieuchronnie zima więc mija czas częstych wypadów na rybki, postanowiłem porobić woblery
oraz blaszki.Temat zacznę od woblerów: tak jak czytałem wszyscy polecacie balsę oraz lipę zgadzam się w 100% lecz udało mi się upolować ścinki drewna egzotycznego o nazwie WAWA, jest lekkie a zarazem dosyć twarde.Oczywiście każdą robótke trzeba poprzedzić rysunkiem oto i on.
Dalsze prace postaram się wrzucić w postaci zdjęć
Ps: drewienko juz testowałem świetne w obróbce icon_biggrin.gif

Załączone miniatury

  • 1a.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:29


#2 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 19 październik 2006 - 18:45

A więc do roboty icon_biggrin.gif materiał już opisałem ale narzędia stanowią także bardzo ważny element pracy.
Nastawiać się powinno od razu na conajmniej 10 woblerków
Narzędzia:
1.Dobrze zakupić sobie piłkę modelarską taką jak widać na zdjęciu nr.1 , brzeszczoty albo w modelarskim sklepie albo w sklepach narzędziowych jubilerów
2.Ołówek icon_wink.gif
3.Jeżeli ktoś nie posiada silnika na który może zamocować tarczę z papierem ściernym to polecam wiertarkę, mocowana w imadle, lecz nie można nią pracować non stop
4.Końcówka do szlifowania zaokrągleń ( dalej opiszę jak ją wykonać )
5.Drut stalowy 0,8 lub 0.7 najlepiej nierdzewny
6.Klej szybkoschnący np. UHU
7.Kilka lakierów do paznokci ( zabrać dziewczynie lub żonie icon_biggrin.gif )
8.Ja dostałem kilka lakierów w sprayu resztki, ale zakupiłem też dwa nowe
9.Lakier bezbarwny wodoodporny najlepiej szybkoschnący
10.Foliopis (czyli pisak z cieniutką końcówką którym możemy pisać na folii a i tak się nie zmaże)

Wszystkie woblerki robię z ręki nie z szablonu dlatego aby były nie powtarzalne, zaczynamy od określenia długości i zarysu kształtu


Zgrubne szlifowanie wykonujemy na tarczy z papierem np. o gradacji 80



Potem wałkiem zamocowanym w wiertace obrabiamy kształty zaokrągleń wałek można prosto wykonać np. z pręta fi 10 który jest po środku nacięty wtedy nawijamy na niego papier i po nawinięciu zaklejamy od strony mocowania do wiertarki zwykłym plastrem z apteki aby się papier nam nie odwijał w trakcie obróbki


Potem zajmujemy się wykonaniem kanalika na drut tu używam mini tarczy na wiertakę taka o średnicy 2cm
wklejamy drut i zajmujemy się dokładnym szlifem końcowym woblerka, następnie ja nałożyłem podkład w postaci farbki akrylowej wodoodpornej aby zalać pory wstępnie oraz piłką modelarską robię nacięcie i klejam pleksi ( można urzyć starych opakowań po kasetach ) icon_smile.gif
Efekt na zdjęciu nr.2



Po czym używając 2 kolorów spraya wstępnie zaznaczyłem grzbiet oraz podbrzusze



Ciąg dalszy jutro icon_biggrin.gif
Pozdrawiam

PS.Jeżeli macie jakieś wątpliwości to proszę napisać postaram się np. wrzucić zdjęcie lub wytłumaczyć

Załączone miniatury

  • 5.jpg
  • 4.jpg
  • 3.jpg
  • 2.jpg
  • 1.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:29


#3 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 21 październik 2006 - 13:10

Ufff teraz wiem że na tym forum ktoś odpisuje icon_cool.gif
Oto efekt wykonania woblerków

Malowanie sprayem

Oraz blaszki, co do wykonania to proszę o pytania.Napewno odpiszę

Załączone miniatury

  • 6.JPG
  • 7.JPG

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:29


#4 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 21 październik 2006 - 16:51

Zgadza się dwie są z łyżeczek do cukru i są naprawdę dobre pozostałe wycinałem z blachy nierdzewnej przed nadaniem kształtu wybijałem łuski.Jak zrobić taki wybijak? Już tłumaczę


Bierzemy pręt stalowy taki który można zahartować np. fi 8, po czym nawiercamy go tak jak jest to przedstawione na rysunku nr 1.Potem zeszlifowujemy na szlifierce połowę okręgu tak jak na rysunku nr 2, przez co uzyskujemy piękny łuczek.Hartujemy ale nie na szkło oczywiście icon_smile.gif i delikatnie zaostrzamy o zewnętrznej strony aby uzyskać dobrą ostrość.Tak przygotowanym wybijakiem zrobimy wiele pięknych łuseczek w stali nierdzewnej np icon_cool.gif

Pozdrawiam

Ps: Co do sprzedaży woblerków nawet mi taka myśl nie przyszła do głowy icon_biggrin.gif Wole wykonać, przetestować a potem porobić nawet dla znajomych icon_biggrin.gif
Może kiedyś taka myśl mnie najdzie, narazie nie dojrzałe icon_biggrin.gif

Załączone miniatury

  • 8.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:29


#5 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 21 październik 2006 - 19:47

QUOTE(Pi @ sob, 21 paź 2006 - 01:30) Wyświetl post

Mówiąc szczerze nie spodziewałem się aż tak dobrego efektu! Malowanie jest po prostu profesjonalne, to aerograf?
Czy narysowanie na klockach rzutu bocznego i z góry zapewnia wystarczającą powtarzalność?
Jak utwardzić balsę?



Nie robię szablonów dlatego bo nie chcę powtarzalności kształtu, ruchu, itp
Wolę aby każdy wyrób ręczny posiadał to "coś" niepowtarzalnego, zgadzam sie że wykorzystanie szablonu przyśpieszyło by mi troszkę pracę lecz gdy wykonałbym mało skuteczny wobler a zrobiony byłby w ilości np. 20 sztuk to sam bym sobie nakopał do tyłka icon_cool.gif co innego jeżeli utwierdzę sie w tym że dana sztuka ma dobre branie, wtedy tak zgadzam się na szablonik.Testy braniowe przeprowadzę w przyszłą sobotę, nie omieszkam opisać tego.

Pozdrawiam

Ps:utwardzenie balsy można wykonać papierem, japonką który można zakupić w sklepie modelarskim do tego jeszcze chemia do japonki
Pamiętajcie że narzędzia zakupujecie tylko raz a z małego kawałka drewna można wystrugać conajmniej 100 woblerków icon_cool.gif

Użytkownik darbarian edytował ten post 21 październik 2006 - 19:51


#6 tomfunk

tomfunk

    Wędkarz

  • Members
  • 41 postów
  • Lokalizacja:Kraków

Napisano 26 październik 2006 - 10:29

Witam.
To ja też się podzielę swoimi doświadczeniami. Swoje woblerki robię ze zwykłych gałązek od 1 cm średnicy do 4. Zbieram je po prostu na spacerze z psem, tydzień na grzejniku i można strugać. Operując tylko kozikiem jestem w stanie uzyskać taki kształt, że pozostaje mi tylko szlifnąć papierem ściernym o drobnym uziarnieniu. Nie używam żadnego sprzętu mechanicznego. Co do gałązek to wydaje mi się, że jest to lepsze rozwiązanie od klocków o przekroju kwadratowym ze względu na brak słoi, co znacznie ułatwia obróbkę. Wystruganie i oszlifowanie korpusu zajmuje mi kwadrans. Dopiero później zaczyna się mniej przyjemny etap z wycinaniem rowka na stelaż, obciążenie i ster oraz precyzyjne umieszczenie tych elementów na swoim miejscu. Na koniec znowu przyjemność w postaci malowania woblera.
tomfunk

#7 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 27 październik 2006 - 17:43

Co do blaszek to na proźbę kolegi wędkarza zrobiłem opis krok po kroku icon_cool.gif
Czyli zaczynamy od rysowania kształtu, wybór dowolny według naszego uznania np:

Potem kolejny krok czyli wycinanie, ja to robie piłką modelarską, blacha którą używam to nierdzewka grubość
od 0,5 do nawet 1,1 mm.Dlaczego taka rozbieżność ? robię np. kilka blaszek tej samej wielkości ale innej grubości przez co mogę spenetrować naprawdę dosyć spory obszar wody, nieraz widać jak ryba sie spławia daleko od brzegu a nie możemy tam dorzucić, ja wymyśliłem sobie taki sposób icon_smile.gif Do pomocy w wycinaniu wykonuję sobie pomocne narzędzie które używam bardzo często do blaszek jak i woblerków jego nazwa brzmi "jaskółka" jest to zwykła sklejka 0,5 cm wycięta w kształcie poniżej przymocowywuje ją do stołu roboczego wkrętem przy samej krawędzi stołu więc mam potem obrotową pomoc w wycinaniu z możliwością manewrowania w trakcie cięcia co więcej, wycięcie w kszałcie dziurki od klucza jest na tyle wygodne że kładąc blachę na sklejce mamy podparcia boczne w trakcie cięcia.

Następnie wiercimy otworki na kotwiczkę oraz krętlik
Teraz jeżeli ktoś chce można nadać blaszce łuskę, do tego przygotowywujemy sobie wybijak przedstawiony na rysunku który wcześniej opisywałem jak wykonać

Wycięty kształt trzeba jeszcze ukształtować aby nie był płaski, więc narzędzia które do tego wykorzystuję to
ołów który mozna nalać sobie do puszki po konserwie turystycznej np. icon_smile.gif oczywiście nie w zamknietym pomieszczeniu, wiadomo że ołów płynny jest szkodliwy.Po czym zrywam blachę konserwy uzyskując piękny krążek ołowiany o grubości 2 cm, następne narzędzie to wybijak który przedstawiłem na rysunku jest to trzpień z kolistą końcówką tu pomoże nam jakiś znajomy tokarz, najlepiej mieć kilka takich narzędzi o różnych średnicach najmniejsza średnica to raczej fi 20 mm, kładąc blachę na ołowianej płytce w odpowiednich miejscach uderzamy ten wybijak młotkiem uzyskując porządane zaokrąglenia.Na czerwono przedstawiłem prostą blachę oraz obok już po wybiciu przekrój wzdłóż blachy także posiada ładne zaokrąglenie.


Ewentualne barwienie blachy jest juz zależne od was icon_smile.gif aby wgłębienia łusek były ciemne należy podgrzać blachę aż do z ciemnienia a potem domowym szuru buru do szorowania garnków ściągamy patyne z gładkiej części blachy.Jeżeli są jakieś nieścisłości proszę o pytania.

Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 13.jpg
  • 12.jpg
  • 11.jpg
  • 10.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:30


#8 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 28 październik 2006 - 16:35

Chwila wolnego czasu i nowe zwierzaczki zrobione , wiem ten pierwszy skopane ma te zielone krechy icon_smile.gif ale nie wiedziałem że pendzelek tak mi to zepsuje , nauczka na przyszłość i chęć zakupienia aerografu bliska

Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 16.jpg
  • 15.jpg
  • 14.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:26


#9 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 31 październik 2006 - 15:46

Dzisiaj dostałem pytanie na PW myślałem że dosyć dokładnie opisałem ale jednak nie icon_smile.gif więc do dzieła

wojo zmc
QUOTE
czy można by było strugać zwykłym nożem dośc ostrym małym a później papierem ściernym recznie wygładzić i co potem ?? lakier do drewna ale jaki ??ale nie rozumiem jak ten drut włożyć trzeba na pół wobler przeciąća później skleić sorki za ten pytania ale wiesz jestem taki troche nie kumaty icon_smile.gif a malować to sprejem czy farbami jakimiś


Wygodniej i szybciej jest na tarczy szlifować z papierem ściernym ale tak można nożykiem a potem ręcznie papierem, potem nacinasz wzdłuż piłką do metalu np. tak aby schował się juz uformowany drut w kanaliku potem wklejamy go zapełniając klejem szczelinę.Lakier, ja używam do rewna stosowany zewnętrznie odporny na psikusy atmosferyczne.Co do malowania ja używam sprayi

Drugim razem proszę o pytanie w temacie aby inni też mogli skorzystać icon_smile.gif

Pozdrawiam

Ps.Dzisiaj postaram się wrzucić kolejne zwierzaczki skończone icon_biggrin.gif

Użytkownik darbarian edytował ten post 31 październik 2006 - 15:50


#10 grycu

grycu

    Początkujący

  • Members
  • 9 postów
  • Lokalizacja:Białystok
  • Zainteresowania:wędkarstwo

Napisano 01 listopad 2006 - 20:44

[attachmentid=10046]mam taki problem a mianowicie jak zlikwidować te nierówności na woblerku położyłem już 3 warstwy farby w sprayu i nic.

Załączone miniatury

  • bez_tytułu.jpg

Użytkownik grycu edytował ten post 01 listopad 2006 - 20:45

Rybka lubi pływać:)

#11 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 01 listopad 2006 - 21:08

QUOTE(grycu @ śro, 01 lis 2006 - 23:44) Wyświetl post

[attachmentid=10046]mam taki problem a mianowicie jak zlikwidować te nierówności na woblerku położyłem już 3 warstwy farby w sprayu i nic.

Ja wykonuję to w ten sposób że na surowe drewno po obróbce nakładam zwykłą farbę akrylową, najlepiej białą bo wtedy malowanko jest bajką.Po nałożeniu farby oraz przeschnięciu szlifuję ręcznie papierem ściernym po powierzchni uzyskując w ten sposób idealną gładź zwierzaczka (woblerka) icon_smile.gif . Oczywiście że możemy to robić farbą podkładową lub szpachlą natryskową, lecz trzeba spojrzeć na składniki aby sie nie zwarzyły przy kolejnych czynnościach czyli pokrywaniu kolorem oraz nadawaniu połysku lakierem bezbarwnym.

Pozdrawiam wędkarzy icon_cool.gif

Ps: gratuluję wyrobu, tak trzymać icon_cool.gif na wszelkie pytania będe starał się odpowiedzieć natychniastowo

Użytkownik darbarian edytował ten post 01 listopad 2006 - 21:11


#12 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 01 listopad 2006 - 22:55

Już tłumaczę, mozna to wykonać na dwa sposoby:

1.To nacięcię piłką do metalu wzdłuż uformowanego z drewna woblerka na żądaną głębokość.

2.Metoda którą ja stosuję to zakup freza w sklepie narzędziowym dla jubilerów lub metalowym freza o średnicy 10 mm a boczny kształ przypomina piłę tarczową do drewna , który następnie zeszlifowywuję na szlifierce lub na tarczy z papierem ściernym do szerokości około 2 mm jak przedstawiono na rysunku, podczas szlifowania należy zwrócic uwagę na to aby nie przegrzać metalu bo lepiej go chłodzić kilkanaście razy niż stracić 18 zł icon_cool.gif .Tak przygotowany frez wystarczy nam na wykonanie wielu setek woblerków.Cena około 18 zł.Tym przygotowanym frezem po zaznaczeniu lini cięcia ołówkiem jadę powoli na żądaną głębokość, małe znaczenie bo i tak nadmiar wybranego drewna zapełni nam klej żywiczny.Średnica freza pozwala nam dojechać na około 4mm głębokości.Frez montujemy w wiertarce lub wkrętarce którą to montujemy w imadle, mając w ten sposób kontrolę nad wykonywaniem cięcia oraz zagłębienia, ponieważ kontrolujemy pracę trzymając w obydwu dłoniach nasze drewienko.Nauka trwa tylko raz icon_biggrin.gif uwieżcie mi, to jest bardzo proste.Wystarczy chcieć icon_razz.gif


Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 17.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:31


#13 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 02 listopad 2006 - 15:28

Pierwszą farbą białą akrylową gruntuję zamaczając cały wyrób a potem kolorystycznie to już spary w różnych kolorach, na koniec oklejam łopatkę i maczam w puszce z lakierem 2 do 3 razy.Dzisiaj koledze pokazywałem pracę woblerków i uwieżcie mi panowie pięknie pracują icon_biggrin.gif

Użytkownik darbarian edytował ten post 02 listopad 2006 - 15:28


#14 grycu

grycu

    Początkujący

  • Members
  • 9 postów
  • Lokalizacja:Białystok
  • Zainteresowania:wędkarstwo

Napisano 02 listopad 2006 - 16:22

Jeszcze jedno takie pytanko z czego najlepiej wykonywać stery do woblerków?
Rybka lubi pływać:)

#15 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 02 listopad 2006 - 17:11

Często spotykałem się z używaniem opakowań po kasetach magnetofonowych z takiego opakowanka można wyciąć sporo sterów, ale ja stosuję pewien rodzaj pleksi która jest odporna na wyginanie, więc ster mogę zawsze podnieść lub opuścić icon_cool.gif wystarczy zakupić mały arkusz a wystarczy nam na wiele zwierzaczków

Pozdrawiam

Użytkownik darbarian edytował ten post 02 listopad 2006 - 17:12


#16 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 04 listopad 2006 - 13:48

Kolejne zwierzaczki made in piwnica icon_smile.gif pracują ale niestety spokojniej icon_sad.gif jak dla mnie za mało agresywnie ale poćwiczę, posprawdzam i zmienie ich pracę icon_cool.gif długość zwierzaczków około 8 cm

Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 18.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:32


#17 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 05 listopad 2006 - 14:50

CYTAT(feeder @ sob, 04 lis 2006 - 20:21) Wyświetl post
Ja mam zawsze problem z wycięciem rowka na stelaż i z rowkiem na ster ;/ zawsze mi to jakos wychodzi krzywo icon_sad.gif

Tak jak opisałem wcześniej icon_smile.gif piłką lub frezem. Obydwie metody są ok, w każdej jednak trzeba ołówkiem natrasować linię cięcia.Hmmm wyważenie ? Chciałbym poznać temat lecz jeżeli coś działa ok to nie szukam przeciwności icon_cool.gif Z miła chęcią zapoznam sie z tematem, byłbym wdzięczny jeżeli ktos mi opisze jaka jest negatywna strona złego wywarzenia, jak narazie robię z ręki i działa maszyneria poprawnie lecz chciałbym poznać złe strony aby je omijać icon_cool.gif

Pozdrawiam

Ps: nie róbcie lini na kacu icon_biggrin.gif przetestowałem i wiem że się nieda icon_razz.gif
Ps2:Jakub dziękuję za piękne wytłumaczenie, trzeba przyznać że tkwi w tym wielkie ziarno prawdy icon_biggrin.gif

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:32


#18 feeder

feeder

    Weteran

  • Members
  • 429 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:SZCZECIN
  • Zainteresowania:Wędkarstwo, samochody, fotografia, wędrówki

Napisano 06 listopad 2006 - 08:00

a jakie wycinać kształt sterów?? kwadratowe okrągłe ?? tzn z Twojego punktu doświadczenia które są prostesz i dobrze sie spisuja???

#19 darbarian

darbarian

    Weteran

  • Members
  • 173 postów

Napisano 06 listopad 2006 - 13:26

Ja narazie stosuję standartowe kształty, jeżeli działają to po co zmieniać ? icon_cool.gif
Wykonałem te dwa kształty (przedstawione na obrazku) w różnych wielkościach jako szablony do odrysowywania na pleksi.Najczęściej stosuję ten pierwszy.Szablony wykonałem z cieńkiej blaszki.


Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 19.jpg

Użytkownik darbarian edytował ten post 26 grudzień 2014 - 20:33


#20 A_post_oł

A_post_oł

    Szajbus

  • Members
  • 1049 postów
  • Lokalizacja:Kraków
  • Zainteresowania:ryby też

Napisano 06 listopad 2006 - 13:51

Podrzucę wam to co mam w kompie na temat wobków

Pierwsze to Rapala

Kolejny temat jak wykonac pierwszego jerka
Jest tu pokazane kilka spraw dotyczących malowania.
Na ryby w każdziuteńki wolny czas...

Piszę poprawnie po polsku.



Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych